Фокус: Образование – каква беше 2021 г. за образователната сфера и какви са предизвикателствата за 2022 г.?

Публикувано от Център за обучение "Цар Симеон Велики" на

Интервю на д-р Росица Врабевска по Програма Христо Ботев – БНР

Изминалата 2021 г. съвсем естествено премина под влияние на пандемията от коронавирус. Всичко случващо се в обществото послужи като катализатор към преминаване на едно по-високо ниво на дигитализация за преподаване и обучение от разстояние. Никой не беше подготвен за този сценарий. Това заяви д-р Росица Врабевска, основател на Образователен комплекс „Цар Симеон Велики”, в предаването „Нашият ден” по Програма Христо Ботев – БНР. 

„В нашето училище това не беше проблем, тъй като ние доста преди пандемията бяхме започнали да работим с платформите на Google, и при нас цялата администрация и учебен процес бяха дигитализирани”, коментира д-р Врабевска.

По нейни думи приоритетите за следващите години трябва да бъде това как децата излизат от образователната система и подготвени и конкурентно способни  ли са те за реалността и нуждите на обществото.

„Образователната система е сложна и бавна за реформи, не можем да очакваме нещо да се случи бързо, дори и в рамките на 5 години, тъй като всяка новост трябва да бъде апробирана и тествана. Още повече, че основното нещо, от което зависи тази система е човешкият ресурс – учителите, които трябва да бъдат обучени и които трябва да изработят тези промени”, обясни д-р Росица Врабевска и допълни, че най-важното е да се работи в правилна посока.

Според нея един от основните промени е липсата на връзка между средното и висшето образование от една страна и между висшето образование и бизнеса от друга. Тя отбеляза, че в момента много хора работят в посока запълване на тази празнина, като е нужно повече организации да се включат в тази дейност, защото това е „ключово за цялостното развитие на нашето общество”. 

„Виждайки тези пропуски, в нашия образователен комплекс даваме алтернатива. Например програмата ни гимназиален етап е съобразена със съвременните потребности на обществото, учениците имат практически стажове, партнираме си с много организации, учебните ни планове са по-различни и изискват повече екипна работа”, коментира д-р Врабевска.

По нейни думи се вижда осезаем резултат от финансирането на образователната система, но без критерии за оценка, то ще бъде една самоцел. Голяма част от училищата в страната са иновативни – и в учебните си планове и в организацията и администрацията. “Дадена е голяма свобода на всяко училище само да реши как да подходи към този процес – допълнителен учебен предмет, синергия между няколко предмета или просто различен тип организация на учебния ден. Важното в случая и с иновациите и с финансирането е мониторингът на резултатите, като тук отново отваряме темата за критериите за оценяване”, обясни тя.

Дългото обучение онлайн неминуемо доведе до негативно отражение в знанията на масовия ученик – като основни знания и нови умения, които той е трябвало да развие в училище. По думите на д-р Врабевска сме леко изостанали и в социалните и психологическите аспекти и това ще си проличи осезаемо в следващите години.

„В нашата организация държим много на т.нар. STEM предмети, a най-важно ни е да научим децата да могат да мислят, да дефинират проблеми и да търсят решения на различните хипотези, да правят експерименти и да работят в екип”, уточни д-р Врабевска. „Бих искала да видя във всяко едно училище, че децата са в центъра на образованието и се поставя ударение върху тяхното развитие като личности. Децата трябва да имат водеща роля в тяхното обучение – да бъдат научени да носят отговорност, да бъдат част от това общество и да допринасят за подобряване на мястото ни на живеене”, завърши тя.

Чуйте целия разговор тук:

Категории: новини